Muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin 1.7.2018
alkaen
Sairausvakuutuslain muutos ja Laki liikenteen palveluista astuvat
voimaan 1.7.2018.
Näiden lakien voimaantulo tuo muutoksia Kelan korvaamiin
taksimatkoihin.
Kelan korvaama taksimatka täytyy aina tilata
tilausvälityskeskuksesta, joka on tehnyt Kelan kanssa sopimuksen
suorakorvausmenettelystä. Näin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja
maksaa matkasta vain yhdensuuntaisen matkan omavastuun.
Jos asiakas tilaa
taksin muualta, ei asiakas saa korvausta tällaisesta matkasta. Asiakas ei voi
myöskään hakea itse jälkikäteen korvausta taksimatkan kustannuksista
Kelasta.
Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot muuttuvat
1.7.2018 alkaen 0800 -alkuisiksi ja puhelu on tilaajalle maksuton.
Yhden
tilauspuhelun aikana asiakas voi tilata kaikki tiedossaan olevat ajanvaraukseen
perustuvat matkat tulevalle 14 päivän ajanjaksolle. Samalla tilauspuhelulla voi
tilata sekä meno- että paluumatkan, jos matkan ajankohdat ovat tiedossa.
Paluumatkan voi kuitenkin ajaa eri kuljettaja. Matka tulee tilata viimeistään
matkustusajankohtaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Akuutit matkat voi
tilata silloin, kun matkan tarve syntyy.
Taksimatkojen korotettu
omavastuu
Aiemmin käytössä ollut taksimatkojen korotettu omavastuu poistuu
1.7.2018 alkaen.
Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat tulee tilata Kelan kanssa
sopimuksen suorakorvausmenettelystä tehneestä tilausvälityskeskuksesta, jolloin
asiakas maksaa yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron
omavastuun.
Saattajan matka
Saattajan matkakuluista saa korvausta, jos
terveydenhoitohenkilökunta on katsonut saattajan tarpeelliseksi asiakkaan
terveydentilan vuoksi. Jatkossa saattajan matkasta saa korvauksen yhdessä tehdyn
matkan osalta. Saattajan yksi tekemä matka korvataan silloin, kun se alkaa
asiakkaan kotiosoitteesta tai päättyy sinne esimerkiksi tilanteessa, jossa
asiakas jää hoitoon terveydenhuoltoon ja saattaja tekee paluumatkan yksin. Tieto
saattajan mukaan tulemisesta tulee ilmoittaa aina matkan
tilauspuhelussa.
SV 67 todistus, kun terveydenhuollon ammattihenkilö
tilaa matkan
Jos terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa yksittäisen
taksimatkan asiakkaan terveydentilan perusteella, ei näistä matkoista tarvita
erillistä SV 67 todistusta 1.7.2018 jälkeen.
Kotikunnan taksin käyttö
poistuu
Taksimatkojen suorakorvausmenettelyssä oman kotikunnan auton
pyytäminen ei ole enää mahdollista 1.7.2018
jälkeen.
Vakiotaksiasiakkuus
Alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti
sairaalla lapsella on edelleen oikeus vakiotaksiin eli tutun taksinkuljettajan
käyttöön. Oikeus vakiotaksiin voidaan myöntää asiakkaalle myös yksilöllisen
harkinnan perusteella. Siihen vaikuttaa asiakkaan terveydentila ja avun tarve
kuljetuksen aikana. Edellytyksenä vakiotaksikuljetuksen järjestymiselle on, että
Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy
osoittamaan asiakkaalle vakituisen kuljettajan tai asiakkaan aiemmin käyttämä
kuljettaja toimii tilausvälitysyhtiön alihankkijana.
Uudet
tilauspuhelinnumerot asiakkaille 1.7.2018
Etelä-Karjala
0800
50123
Etelä-Pohjanmaa
0800 99090
Etelä-Savo
0800
302245
Kainuu
0800 93153
Kanta-Häme
0800 98821
Keski-
ja Pohjois-Pohjanmaa
0800 93150 (suomi)
0800 93152
(ruotsi)
Keski-Suomi
0800 302259
Kymenlaakso
0800
302333
Lappi
0800 302240
Pirkanmaa
0800
98811
Pohjanmaa
0800 99000
Pohjois-Karjala
0800
302255
Pohjois-Savo
0800 302250
Päijät-Häme
0800
94220
Satakunta
0800 120001
Uusimaa
0800 96130
(suomi)
0800 96140 (ruotsi)
Varsinais-Suomi
0800 130001
(suomi)
0800 130002 (ruotsi)
Lisätietoja: www.kela.fi/matkat tai puhelinnumerosta 020
692 204.
Kela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti